Televizyon
çağı
(T.V
Beyaz Camın Arkası)
Kitap
Özetli Anlatım
Drama Patlaması
Televizyon
toplumu hipnoz edercesine saatlerce kendine bağlayarak uyuşturmaktadır. Mümkün
olduğunda geçmişten birinin geldiğini düşündüğümüzde insanların saatlerce bir
kutunun karşısında vakit geçirdiğini ve hayatlarını , fikirlerini bu kutudan
yardım alarak ya da bu kutunun yönlendirmesi sonucu şekillendirdiğine şahit
olacak ve günümüzde normal karşılanan bu durumun karşısında nasıl bir tepki
verecektir. Bu hipnoz durumuna ise günümüzde televizyon çağı denilmektedir.
Birçok devrimci teknolojik gelişmenin ve icatın görmüş oldpu eğlence ve vakit
geçirmeye yarayan oyuncak muamelesini televizyonda görmüştür. Fikir
oluşturabildiği ve yönlendirme amacıyla kullanıldığının tespit edilmesinden
sonra da uzunca bir süre televizyon toplumda aynı bakışa sahip olarak
kalmıştır. Çoğu insan boş zamanının büyük bir bölümünü televizyon karşısında
geçirmektedir. Siyasi tutum ve davranışları bu şekillendiriyor. Tüketim ve alım
ihtiyacını oluşturabiliyor. İnsanların tüketim alışkanlıklarını
şekillendirebiliyor. Bu kitaptan önce de televizyonla ilgili bir çok araştırma
yapılmasına rağmen gerekli önemin verilmemesi , eksikler gibi nedenlerden
dolayı araştırmalar sonuç vermemiştir.
Araçlar ve Mesajlar
Burada dikkat çeken araştırma araç mesajın kendisidir diyen Mcluhan’dır. Mcluhan’ın bu anlayışının farkına varılması düşünce tarzlarımızı kurumlarımızı ve sosyal alışkanlıklarımızı televizyon çağına uydurmak için yaptığımız bütün girişimlerin temelini belirtmektedir.
Televizyonun Dili
Bu kitabında temel amacı televizyonun dilini sadece drama
dilinden başka bir şey olmadığını kanıtlamaktır. Önceden kurgulanmış , kıyafet
, üslup gibi unsurlar da bunun açık belirtisidr. Geçen yy. da yaşayan birinin
ayda bir tiyatro izleme fırsatının olduğunu düşündüğümüzde günümüzde bu haftada
onlarca oyun anlamına geliyor ve bu da televizyonun dramada çağ atlatan bir
kapı olduğunu göstermektedir.
Gerçeklik Yelpazesi
Televizyonda çıkan bütün şeyler yüksek ihtimalle gerçek
ancak kurgu ve canlandırmaya dayalı bir gerçektir. Bu aşamada bilgi
yarışmaları, spor programları, reklamlar incelenmiş ve gerek drama halini alan
ve reklamın sanat ve temelini oluşturan tv reklamları ortaya çıkmaktadır. Tabi
televizyonun iletişim olarak drama olduğunu savunurken temek olarak drama nedir ? sorusundan yola çıkmamış
gerekmektedir.
İletişim Olarak Drama
Drama insanların
birbirine mesaj gönderdikleri kimi açıdan etkili kimi açıdan yetersiz kalan bir
iletişim metodudur.
Anlatım Dramaya Karşı
Burada roman ile kıyaslanan drama anlatım kadar teknik
kurguya da bağlı olduğu için anlatım kadar etkili olmaz ancak daha çok duyguya
hitap etmesi açısından sağlam bir yapımla daha etkili kılınabilir
Dramanın Çözümlenmesi
Drama çok katmanlı imaj karmaşık söylenen sözün önüne geçer
ona hakim olur.
Kişiliği Yönleri
Dramanın konusu sosyal etkinin içinde ki insanlardır.
Dramada dünyayı kişilik yoluyla yaşarız.
Edebiyat ve Drama
Her drama perdesi bağlantılı olarak bir edebiyat belgesidir
ve edebiyatla ilgili olmaktadır. Edebiyat eserleri dramanın iletişim metoduyla
örtüşmekte ve dramadan faydalanmaktadır. Klasik sahne drama sahnelerinden
çıkardığımız bu konuları günümüz drama
artışına uyguladığımızda dramanın gücünü hemen anlayabiliriz
Dramada ki Karakterler
Karakterler oyunun bir parçası ve kurgunun oluşturduğu
kişilerdir iletişimi aldığımız bu karakterler dramanın oluşmasını sağlayan
temel unsurlardır. Televizyonda ki bir oyuncunun yakın çekimi insana doğrudan
dokunabilecek an yakın ölçektir.
Hülya Makinesi
Televizyonun cazibesi en temelde erotik bir cazibedir.
Görmek istenileni ve diğer insanlardan beklenemeyecek düzeyde ayrıntıları
paylaşabilmektedir. Özel kurgularla yaşananları sanatsal boyutlarda anlatarak
hülyalara dalma konusunda ve insanın özendiği ya da görmek istediği konuları
ele almasından dolayı hülya etkisi uyandırmakta ve bu adı alabilmektedir.
Gerçeğe Bürünen Kurgu
Televizyon en geniş kitlelere ulaşma imkanı sağladı ve bu
açıdan önem kazanmayı sağladı.
Televizyonun yaygunlaşması ile özel an duygusu yitmiş ve her an
ulaşılabilen kurgu halini almış gerçeğe biraz daha yaklaşmış ve ulaşımı
basitleşmiştir.
Karmaşa İçerisinde ki Düzen
Televizyon programlarına ilk baktığımızda bir karmaşa olarak
görürüz ve bu karmaşanın sistemini incelediğimizde kendi içerisinde bir düzeni
olduğunu ve bu düzen çerçevesinde yayın hayatına devam ettiğini görmekteyiz.
Kurguya Dayanan Dünyada Yinelenen Karakterler
Kurgu dahilinde izlenen konular ve hikayeler unutulsa da
karakterlerin akılda kalıcılığı yüksektir ve bu karakterler aldıkları değerlere
göre yinelenmektedirler. Buna hikaye devamlılıkları diziler ve grup yayınlar
örnek teşkil etmektedirler.
Mit Daireleri
Önceki dönemlerde batı miti televizyona hakimde daha sonra
genişleyen bu algıya ise en son macera ve bilim-kurgu dahil oldu
Reklam kalıpları
Reklamların büyük çoğunluğu drama özelliğinde değildir. Kısa
süreli piyesler halinde görülen bu yayınların drama özelliği taşıyan
özellikleri de mevcuttur. Hissettirme ve hedefle direkt bağlantı kurmayı ve
beğenirliği hedefleyen mecraların sanata dönüşmesi tesadüf değildir. Arzulara ve isteklere hitap
etmektedir. Amerikan televizyonunda bütün diğer unsurlar izleyicin dikkatini
çekerek reklamın izlenmesini sağlamaktır. Televizyon onu izleyenlerde bir
eğlence aracı olarak algılanmaktadır. Bilinç altına verdiği mesajlarla ve
etkile gücüyle bu algının da ötesindedir televizyon.
Kurguya Bürünen Gerçek
Gerçek olaylardan esinlenmiş ya da gerçekle bağlantısı
kurulabilen konuları ele alabilen televizyon konularının gerçeklerden aldıkları
konularla izleyiciye kurgu oluşturması inandırıcılığı arttırmış ve kurgunun
gerçekle arasındaki bağlantıyı sıkılaştırmıştır.
Görgü Şahitliği Çağı
20. yy. da şiddet sahnelerine maruz kalan bir çocuğun
psikolojik etkileri ve tepkileri biliniyordu ancak televizyonla şiddete tanık
olan çocuklarda son derece hızlı bir artış olmuş ve eskiden ömründe birkaç
şiddet vakasına şahit olurken bir çocuk bugün ise bir tuş uzakta şiddetin
birçok unsurunu evinde izleme imkanına sahiptir. Bu noktada kısıtlamalar ve
düzenlemeler yapılmakta ancak etik unsurlarda bu konu sürekli tartışmalara yol
açmaktadır.
Eğlence Prensibi Gerçeklik Prensibine Karşı
Toplumsal yapıdan ya da yaşanan olaylardan dolayı toplum hep
cazibeli olan tarafı eğlence kısmını çekmiştir. Gerçeğin eğlenceye dönüşmesi
durumu daha dikkat çekicidir ve toplumda daha fazla kitleye ulaşmaktadır.
Cam Ekranın Arkasında ki Siyaset
Televizyon etkilerini araştırırken en çok dikkat çeken
unsurlardan biri de siyaset hakkında bilgi vermesi ve siyasi hayatın
oluşmasında ya da siyasi fikirlerin değişmesine en temel etkileri
oluşturmaktadır. Siyaset doğrudan toplumla alakalı olduğu için topluma ulaşmak
ve kitlelere seslenmek aracı olarak kullanılmaktadır ve toplumun siyasi
hayatını şekillendirebilmektedir.
Eğlence Olarak Haberler
Toplumun eğlenceye daha fazla ve hayata mola olarak hoşuna
giden şeyleri inceleyerek takip etmesi haberlerinde eğlenceye dönüşmesini ve
eğlendirerek izlenmesini amaçlamaktadırç
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder