21 Aralık 2015 Pazartesi

Televizyon çağı (T.V Beyaz Camın Arkası)



 

Televizyon çağı
(T.V Beyaz Camın Arkası)
Kitap Özetli Anlatım

Drama Patlaması

Televizyon toplumu hipnoz edercesine saatlerce kendine bağlayarak uyuşturmaktadır. Mümkün olduğunda geçmişten birinin geldiğini düşündüğümüzde insanların saatlerce bir kutunun karşısında vakit geçirdiğini ve hayatlarını , fikirlerini bu kutudan yardım alarak ya da bu kutunun yönlendirmesi sonucu şekillendirdiğine şahit olacak ve günümüzde normal karşılanan bu durumun karşısında nasıl bir tepki verecektir. Bu hipnoz durumuna ise günümüzde televizyon çağı denilmektedir. Birçok devrimci teknolojik gelişmenin ve icatın görmüş oldpu eğlence ve vakit geçirmeye yarayan oyuncak muamelesini televizyonda görmüştür. Fikir oluşturabildiği ve yönlendirme amacıyla kullanıldığının tespit edilmesinden sonra da uzunca bir süre televizyon toplumda aynı bakışa sahip olarak kalmıştır. Çoğu insan boş zamanının büyük bir bölümünü televizyon karşısında geçirmektedir. Siyasi tutum ve davranışları bu şekillendiriyor. Tüketim ve alım ihtiyacını oluşturabiliyor. İnsanların tüketim alışkanlıklarını şekillendirebiliyor. Bu kitaptan önce de televizyonla ilgili bir çok araştırma yapılmasına rağmen gerekli önemin verilmemesi , eksikler gibi nedenlerden dolayı araştırmalar sonuç vermemiştir.

Araçlar ve Mesajlar

Burada dikkat çeken araştırma araç mesajın kendisidir diyen  Mcluhan’dır.  Mcluhan’ın bu anlayışının farkına varılması düşünce tarzlarımızı kurumlarımızı ve sosyal alışkanlıklarımızı televizyon çağına uydurmak için yaptığımız bütün girişimlerin temelini  belirtmektedir.

Televizyonun Dili


Bu kitabında temel amacı televizyonun dilini sadece drama dilinden başka bir şey olmadığını kanıtlamaktır. Önceden kurgulanmış , kıyafet , üslup gibi unsurlar da bunun açık belirtisidr. Geçen yy. da yaşayan birinin ayda bir tiyatro izleme fırsatının olduğunu düşündüğümüzde günümüzde bu haftada onlarca oyun anlamına geliyor ve bu da televizyonun dramada çağ atlatan bir kapı olduğunu göstermektedir.

Gerçeklik Yelpazesi


Televizyonda çıkan bütün şeyler yüksek ihtimalle gerçek ancak kurgu ve canlandırmaya dayalı bir gerçektir. Bu aşamada bilgi yarışmaları, spor programları, reklamlar incelenmiş ve gerek drama halini alan ve reklamın sanat ve temelini oluşturan tv reklamları ortaya çıkmaktadır. Tabi televizyonun iletişim olarak drama olduğunu savunurken temek olarak  drama nedir ? sorusundan yola çıkmamış gerekmektedir.

İletişim Olarak Drama
Drama  insanların birbirine mesaj gönderdikleri kimi açıdan etkili kimi açıdan yetersiz kalan bir iletişim metodudur.

Anlatım Dramaya Karşı

Burada roman ile kıyaslanan drama anlatım kadar teknik kurguya da bağlı olduğu için anlatım kadar etkili olmaz ancak daha çok duyguya hitap etmesi açısından sağlam bir yapımla daha etkili kılınabilir

Dramanın Çözümlenmesi

Drama çok katmanlı imaj karmaşık söylenen sözün önüne geçer ona hakim olur.

Kişiliği Yönleri

Dramanın konusu sosyal etkinin içinde ki insanlardır. Dramada dünyayı kişilik yoluyla yaşarız.

Edebiyat ve Drama

Her drama perdesi bağlantılı olarak bir edebiyat belgesidir ve edebiyatla ilgili olmaktadır. Edebiyat eserleri dramanın iletişim metoduyla örtüşmekte ve dramadan faydalanmaktadır. Klasik sahne drama sahnelerinden çıkardığımız  bu konuları günümüz drama artışına uyguladığımızda dramanın gücünü hemen anlayabiliriz

Dramada ki Karakterler

Karakterler oyunun bir parçası ve kurgunun oluşturduğu kişilerdir iletişimi aldığımız bu karakterler dramanın oluşmasını sağlayan temel unsurlardır. Televizyonda ki bir oyuncunun yakın çekimi insana doğrudan dokunabilecek an yakın ölçektir.

Hülya Makinesi

Televizyonun cazibesi en temelde erotik bir cazibedir. Görmek istenileni ve diğer insanlardan beklenemeyecek düzeyde ayrıntıları paylaşabilmektedir. Özel kurgularla yaşananları sanatsal boyutlarda anlatarak hülyalara dalma konusunda ve insanın özendiği ya da görmek istediği konuları ele almasından dolayı hülya etkisi uyandırmakta ve bu adı alabilmektedir.
Gerçeğe Bürünen Kurgu
Televizyon en geniş kitlelere ulaşma imkanı sağladı ve bu açıdan önem kazanmayı sağladı.  Televizyonun yaygunlaşması ile özel an duygusu yitmiş ve her an ulaşılabilen kurgu halini almış gerçeğe biraz daha yaklaşmış ve ulaşımı basitleşmiştir.

Karmaşa İçerisinde ki Düzen

Televizyon programlarına ilk baktığımızda bir karmaşa olarak görürüz ve bu karmaşanın sistemini incelediğimizde kendi içerisinde bir düzeni olduğunu ve bu düzen çerçevesinde yayın hayatına devam ettiğini görmekteyiz.

Kurguya Dayanan Dünyada Yinelenen Karakterler

Kurgu dahilinde izlenen konular ve hikayeler unutulsa da karakterlerin akılda kalıcılığı yüksektir ve bu karakterler aldıkları değerlere göre yinelenmektedirler. Buna hikaye devamlılıkları diziler ve grup yayınlar örnek teşkil etmektedirler.

Mit Daireleri

Önceki dönemlerde batı miti televizyona hakimde daha sonra genişleyen bu algıya ise en son macera ve bilim-kurgu dahil oldu

Reklam kalıpları

Reklamların büyük çoğunluğu drama özelliğinde değildir. Kısa süreli piyesler halinde görülen bu yayınların drama özelliği taşıyan özellikleri de mevcuttur. Hissettirme ve hedefle direkt bağlantı kurmayı ve beğenirliği hedefleyen mecraların sanata dönüşmesi  tesadüf değildir. Arzulara ve isteklere hitap etmektedir. Amerikan televizyonunda bütün diğer unsurlar izleyicin dikkatini çekerek reklamın izlenmesini sağlamaktır. Televizyon onu izleyenlerde bir eğlence aracı olarak algılanmaktadır. Bilinç altına verdiği mesajlarla ve etkile gücüyle bu algının da ötesindedir televizyon.
Kurguya Bürünen Gerçek
Gerçek olaylardan esinlenmiş ya da gerçekle bağlantısı kurulabilen konuları ele alabilen televizyon konularının gerçeklerden aldıkları konularla izleyiciye kurgu oluşturması inandırıcılığı arttırmış ve kurgunun gerçekle arasındaki bağlantıyı sıkılaştırmıştır.

Görgü Şahitliği Çağı

20. yy. da şiddet sahnelerine maruz kalan bir çocuğun psikolojik etkileri ve tepkileri biliniyordu ancak televizyonla şiddete tanık olan çocuklarda son derece hızlı bir artış olmuş ve eskiden ömründe birkaç şiddet vakasına şahit olurken bir çocuk bugün ise bir tuş uzakta şiddetin birçok unsurunu evinde izleme imkanına sahiptir. Bu noktada kısıtlamalar ve düzenlemeler yapılmakta ancak etik unsurlarda bu konu sürekli tartışmalara yol açmaktadır.

Eğlence Prensibi Gerçeklik Prensibine Karşı

Toplumsal yapıdan ya da yaşanan olaylardan dolayı toplum hep cazibeli olan tarafı eğlence kısmını çekmiştir. Gerçeğin eğlenceye dönüşmesi durumu daha dikkat çekicidir ve toplumda daha fazla kitleye ulaşmaktadır.

Cam Ekranın Arkasında ki Siyaset

Televizyon etkilerini araştırırken en çok dikkat çeken unsurlardan biri de siyaset hakkında bilgi vermesi ve siyasi hayatın oluşmasında ya da siyasi fikirlerin değişmesine en temel etkileri oluşturmaktadır. Siyaset doğrudan toplumla alakalı olduğu için topluma ulaşmak ve kitlelere seslenmek aracı olarak kullanılmaktadır ve toplumun siyasi hayatını şekillendirebilmektedir.

Eğlence Olarak Haberler

Toplumun eğlenceye daha fazla ve hayata mola olarak hoşuna giden şeyleri inceleyerek takip etmesi haberlerinde eğlenceye dönüşmesini ve eğlendirerek izlenmesini amaçlamaktadırç

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder